KES 11 : Rasa lapar
hazura : salam doktor..respon pasal kenyang,bertenaga dn tidk rasa ingin makan..
kenyang mmg rasa kenyang tapi after office hour.. mesti lapar pastu rasa keinginan nak makan tu mmg tinggi.. tapi terpaksala lawan jugak kan... cuma mcm mana sebenarnya nak kekalkan rasa kenyang tu biar bertahan lama ckit..

DR. ROZMEY : rasa kenyang, bertenaga, dan tak ingat makan wajib dialami semua penguna beserta berat mula turun seperti yg diinginkan.

kesan negatif / melawan kesan diatas pd penguna terjadi biasanya akibat pernah mengamal pil langsing berkimia yg kandungi subertamine,. flenramine, meridia dan apenhendra...tetapi bila pengamal sudah amalkan JDM dlm masa 2 bulan ketas dan alami penurunan berat yg banyak dan tahap hormonem enzim, saiz perut sudah berada dalam keadaan normal / zon selesa,...tiada lagi kesan negitif yg mampu menggangu efek positif JDM

drrozmey
pakar obesiti / O & G
CEO HPM / JMC
_________________
Pakar Penyelidik Obesiti / Pakar Perbidanan & sakit Puan

Ziana 81 : saya bulan ni tak boleh control skit rasa lapar..apasal ntah. tapi saya jaga yang 2 jam sebelum dan 3 jam selepas ambil JDM tu.walaubagaimanapun badan saya tetap juga ada perubahan.

DR. ROZMEY : tahap metabolisma setiap individu berbeza,..dlm pengurusan berat,..dua faktor penting adalah kalori yg diambil / makan dan kalori yg diguna / burn fat,..sekiranya kalori yg diguna melebihi kalori yg diambil,..badan anda mula membakar lemak sebagai internal source of energy..

namun perkiraan secara invivo tidak semudah ini,..mereka yg gemuk bukan saja berlebihan sel lemak dan sel lemak yg berlebihan itu pula semuanya bersaiz besar dan menyimpang byk air dan cukup sukar diaktifkan atau dibakar,..faktor penghalang yg utama lain seperti hormon yg tidak stabil dgn berlebihan hormone testosterone, prolactine dan Cortisol , insulin yg kurang punca penghalang besar utk Mate 5 masuk dan membakar lemak,..faktor penghalang lain spt saiz perut yg besar yg menyebabkan absortion surface besar,.enzim lipase yg mudah terhasil menyebabkan lemak mudah terbentuk dari simple sugar,.centre pemakanan yg sentiasa lapar dan tidak mampu displinkan diri..
_________________
Pakar Penyelidik Obesiti / Pakar Perbidanan & sakit Puan


KES 12 : Pesakit jantung boleh ke ambik JM5?
kak tie : Assallamualaikum doktor
Soalan dari customer,
saya pernah memakan ubat sliming pil jenama kintop dahulu......kesannya semasa pemeriksaan doktor, saya disahkan menghidap sakit jantung, saya telahpun di rawat dengan beberapa suntikan untuk melancarkan saluran darah yang tersumbat akibat memakan sliming pil tersebut sekarang saya tidak di berikan apa apa ubatan cuma di berikan jadual pemeriksaan setiap 6 bulan sekali untuk mengetahui keadaan kesihatan saya.

semasa didapati saya menghidap sakit jantung, keesokan harinya doktor nak operate terus...operate andeogram! tapi tak jadi sebab saya mengandung.... sekarang sudah 11 bulan selepas bersalin...dan di nasihatkan jgn mengandung lagi

Adakah customer ini boleh mengambil jus diet mate 5 bagi membantu proses penurunan berat badan dia.

Sekiranya boleh adakah sukatannya tetap sama sprt org lain

Terima kasih doktor

DR. ROZMEY : JM5 bantu pesakit jantung secara direct dgn mengurangkan kolestrol,..testimoni M5 total kolestrol 6.5 mmol turun ke 5.9mmol hanya dlm sebulan ambil M5. pengurangan ini amat byk berbanding dgn amalan ubatan anti kolestrol yg doc beri ( ubatan modern/ hospital),..ini kerana penguna displin diet dan kebolehan M5 kurangkan lemak melalui lipolisis dan guar gum yg menghalang lemak diserap dan membuang lemak dari usus. Pengurangan kolestrol dlm darah ini mengurangkan kelikatan darah lantas melancarkan peredaran darah,..kebolehan M5 mengurangkan pembentukan atheroma baru pada salur darah dan mengikis / mengurang atheroma yg telah terbentuk juga menjadikan diameter salur darah lebih besar dan ini mengurangkan total peripheral resistant lantas menurunkan tekanan darah tinggi.

secara tidak langsung, apabila badan anda semakin mencecah berat ideal,.aktiviti dan pergerakkan anda lebih aktif dan ini baik utk kardiovascular.

produk yg mengandungi kimia seburtamine menyebabkan jantung berdenyut laju dan boleh mengagalkan fungsi jantung yg tidak normal.

Mate 5 selamat utk mereka yg berpenyakit jantung ,.malah dapat membantu mengurangkan risiko serangan jantung dan kegagalan jantung.
_________________
Pakar Penyelidik Obesiti / Pakar Perbidanan & sakit Puan


KES 13 : Period
assyauq_85 : assalamualaikum doktor..
saya berumur 23 tahun, sebelum ini berat 105kg dan tinggi kira-kira160cm serta masih belum berkahwin..
sebelum ini saya mengalami masalah period yang terlalu sikit..walaupun tempoh period saya normal 6-7 hari tetapi kadar darah yg keluar terlalu sikit..doktor menyuruh saya mengambil pil perancang utk menstabilkan hormon..walaupun period saya kemudiannya datang normal tetapi tempoh period bertambah 9 hari..dan masalah lain yg saya hadapi ialah jarak antara period saya terutamanya pada awal pengambilan pil perancang menjadi terlalu dekat seperti seminggu dan kemudian kembali normal..semasa appointment kedua iaitu setelah 3 bulan, doktor meminta saya tukar ubat iaitu pil hormon progesteron 2 biji dan makan 2X sehari ..saya ambil ubat tu awal bulan 6 dan saya period pada 20-28 jun dan kemudian datang awal iaitu pada 8-14 july..memikirkan ada baiknya daya berusaha mengurangkan berat badan, saya mula minum jus mate5 n atas nasihat dr.rozmey saya tinggalkan pengambilan pil hormon tersebut n masalahnya saya kembali datang period pada 20 july lepas (jarak antara period hanya 5 hari sahaja!). Saya harap doktor dapat jelaskan tentang masalah saya ini dan adakah ia ada kaitan dengan produk jus mate yg diambil?sebenarnya saya cukup berpuas hati dgn produk ini, kerana sepanjang 5 hari saya mengamalkan jus ini, saya tidak kisah pasal nasi dan makanan2 lain, sekadar makan roti utk sarapan dan 2X minum jus tgahari dan malam n kurang selera makan serta tiada keinginan makan seperti biasa..memang sukar mempercayainya! setelah 5 hari, hasilnya saya telah kehilangan 3kg! oleh itu, penjelasan dari pihak dr.rozmey amat saya harapkan..lagi2 utk meningkatkan keyakinan saya n mungkin pengguna2 jus mate n bakal pengguna jus mate..respon dari pihak doktor amat2 saya hargai!

DR. ROZMEY : hormon pn adalah tidak balance / tak normal,.dgn obesiti begini pastinya pn alami sindrom PCOS yaitu kegemukan, kitar kotor yg tak menentu, tidak subur, insulin resistant, dan hormon testosterone serta prolactin yg tinggi,...adalah biasa bila pn mengambil JM5 dan alami penurunan berat badan untuk tahap hormon pn berubah kepada lebih baik / normal,..dan semasa perubahan ini berbagai response kitar hormon akan berlaku ...samada panjang, banyak, sedikit atau kerap,...ini adalah masa yg 'stress' utk kitar hormon dan badan,...biasa nya ia tidak lama dan pn bakal menikmati bentuk badan dgn berat badan yg ideal dan kita kotor yg normal...teruskan usaha utk mendapat berat idaman ...kitar haid pasti kembali normal seperti yg pn dambakan...

drrozmey
pakar obesiti anda
_________________
Pakar Penyelidik Obesiti / Pakar Perbidanan & sakit Puan

Zian81 : Assalamualaikum doc.....nak tanya ..kenapa yer since ambik JDM piriod saya bulan lepas datang sehari jer...macam tu juga bulan ni. cycle dia plak kejap 35hari kejap 28 hari. kenapa yer doc.saya memang tak ada makan perancanglah.sebelum ni piriod tak macam tu. biasanya piriod saya datang 6-7 hari cycle pulak antara 30 - 35hari.

DR. ROZMEY : berlaku perubahan jisim lemak dgn penurunan atau kenaikan berat..ini menyebabkan sex hormone binding globulin bertambah atau berkurang,..jika berlaku penurunan berat,..SHBG bertambah,..dan kurang free hormone androgen dlm darah dan akan berlaku satu new setting period dan kitar ovari,...kesan ini akan stabil dan kembali pada normal dan lebih baik...begitu juga bila berlaku kenaikan berat, hal yg sebaliknya berlaku,...

drrozmey
pakar obesiti/ O & G
CEO JMC/ HPM
_________________
Pakar Penyelidik Obesiti / Pakar Perbidanan & sakit Puan


KES 14 : Pernah ambil suntikan hormon perancang keluarga..boleh ke amalkan JM5?
zira_mate5 : salam doc...
nie ada satu soalan dr customer sy ttg pengambilan jm5 nie...

1. sblm ni die ade ambil suntikan hormon perancang keluarga, so boleh ker die amalkan jm5 ni.. n ada apa2 efect x, mcm withdrawal ke...

2. customer nie pernah bersalin secara operation 2 kali sblm nie, n perut die buncit sbb x pakai bengkung lps bersalin kerana bimbang jahitan pecah... agaknye jm5 nie bleh membantu x untuk kempiskan perut die... sbb buncit tu bkn disebabkan lemak...
itu saja.. tq doc... wassalam...

DR. ROZMEY : 'famili planning' dgn method mengunakan hormone menaikan berat badan dgn 1. water retention 2. tingkat selera makan 3. tahap hormone yg tak seimbang

tidak semua penguna yg mengambil hormone hadapi kesukaran turun berat dgn JDM5 ( kesan witdrawal) hormone tersebut.

sekiranya terjadi gejala 'withdrawal' jgn risau,..just ikut aturan diet yg telah doc sarankan.

doc telah bincang hal ini diforum yg lalu,..sila baca semua artikel dan jawapan doc,..terima kasih..

drrozmey
pakar penyelidik obesiti / O & G
CEO HPM /JMC
_________________
Pakar Penyelidik Obesiti / Pakar Perbidanan & sakit Puan


KES 15 : Sesuai ke untuk warga emas?
seezara : Askm doc.
Saya pn sara dari pontian cuma nak inform ttg perkembangan terbaru saya. Setelah dua bulan mengambil JM5 total lost of my body weight is 14 kg. Rasa hepi sgt baju kebaya yang 4 tahun lepas pun dah muat... terima kasih doc. And saya ada satu pertanyaan dari customer... adakah JM5 sesuai untuk mrk yag berusia 70thn keatas dan mengalami masalah jantung serta penyakit gout? ada kesan tak sekiranya diambil bersama ubatan lain?

DR. ROZMEY : tahniah buat zura,..teruskan displin pemakanan yg seimbang.., boleh diambil oleh warga emas,..testimoni tertua setakat ni atuk 72 tahun.

elok utk mereka yg sakit jantung,.tapi mesti stabil

utk gout sila guna formula khas 'low sweet'

doc harap pn.zura terus maju dan berani jadi testimoni JM5 dan terus maju jadi pengedar aktif kami untuk mengejar pendapatan 5 angka...

drrozmey

pakar penyelidik obesiti / O & G
CEO HPM /JMC
_________________
Pakar Penyelidik Obesiti / Pakar Perbidanan & sakit Puan